Abaújkér látványosságai közé tartozik az a kastély, ami Dr. Halmos Károly tulajdona volt. Dr. Halmos Károly Horty kormányának pénzügyi szakértője volt,
Horty kormányzósága alatt erre a területre ő kapta meg az engedélyt. Több ízben képviselte Magyarországot és tárgyalt az Antant-hatalmakkal. Bizalmasává vált a Horty családnak. Jól jövedelmező ügyvédi irodája volt Kassán és Pesten. A Halmos család jövedelmének sokszorosítója az volt, hogy egyik lányát a Szemere család egyik tagjához adta nőül, aki bécsi nagybátyja óriási vagyonát örökölte és az akkori Magyarország egyik legnagyobb adófizetője volt.
A kastély földszintes kúriájának alapja kb. 200 éves. Soltész János középnemes birtoka volt, aki elszegényedett, és vele a család kihalt. Halmos Károly 1909-1912 között vásárolta meg ezt az elhagyott kúriát. 6000 hold erdő és szántóbirtokkal. Az épület tetőszerkezetét is lebontatta és ő emelte a jelenleg fennálló szecessziós jellegű emeleti részt. Külföldi vendégeket is fogadott a kastélyban, így fordult meg az 1930-as években Ciánó gróf olasz külügyminisztere, a spanyol hadügyminiszter és gyakori vadászvendég volt Teleki Pál is. A felszabadulás után megengedték Halmos Károlynak, hogy Kérben tartózkodjon, majd később Abaújszántóra költözött. Ekkor a birtoka az állam tulajdonába került. A kastélyt az 1950-es években átmenetileg az akkori állapotoknak lehetőségek szerint lakhatóvá tették és a Borsodi Szénbányászati Tröszt üdülőjének, majd a DISZ tanfolyamoknak adott otthont. 1958-ban már az iskola tulajdonába került, és 1960-ig iskola és nevelőotthonként működött. Elnevezése Állami Gyógypedagógiai Intézet. A kiszolgáló helyiségek a mai napig is a Halmos birtokon vannak. Ebben a kastély épületben található a kollégium, mely 80 fő befogadására alkalmas.
A fiúk a földszinten két szobában, a lányok az emeleten három szobában vannak elhelyezve. A kollégiumban kapott helyet az iskola könyvtára, mely a kollégisták rendelkezésére áll. Minden szobában, az alapfelszereltségen túl található televízió, ill. ahol a hely engedi kis nappali sarok is kialakításra került.
Kulturális rendezvényeinken figyelembe vesszük a tanulók adottságait, tehetségét, számítunk szereplésükre, melyet szívesen vállalnak.
A kollégiumban jelenleg dolgozók:
Nevelőtanárok:
- Kacsmarik Tímea – 1. csoport
- Kiss Norbert – 3. csoport
- Kurtyán Anita – 2. csoport
Pedagógiai munkát segítők:
- Kuszkó Bernadett – pedagógiai asszisztens
- Soltész János – gyermekfelügyelő
- Sóváriné Kiss Éva – gyermekfelügyelő
- Szűcs Ottó – gyógypedagógiai asszisztens
A kollégiumban 80 tanulónak tudunk szállást és teljes ellátást biztosítani. Az épület kétszintes, az alsó szinten két szobában fiúk, az emeleten három szobában lányok kerültek elhelyezésre. Kialakításra került a kollégium épületében egy könyvtár, ahol a tehetséggondozás és felzárkóztatás mellett rendszeres időközönként tartunk számukra foglalkozást. A könyvtár ad helyet a művészeti oktatásnak is, melyen a kollégium diákjai is részt vesznek. A kollégium dekorációja mellett rengeteg ajándékot készítenek a gyermekek különböző alkalmakra.
A kollégiumot zöld terület veszi körül, melyhez sportudvar kapcsolódik, továbbá erőfejlesztő gépek, asztalitenisz és a tornaterem áll a diákság rendelkezésére a mozgásigény kielégítése céljából.
A kollégium biztosítja a gyermekek testi lelki fejlődésének feltételeit, beleértve a rendszeres, egészséges étkezést, a tisztálkodást, az előírásoknak megfelelő egészségügyi ellátást. Figyelembe veszi a speciális tanulói, szülői és iskolai igényeket, az intézményi hagyományokat, szokásokat is. A tanulók napi életének kereteit úgy szervezi, hogy az egyes tevékenységek arányai a tanulók egyéni és életkori sajátosságaihoz igazodjanak. A kollégium a maga sajátos eszközeivel kiépíti, folyamatosan ápolja és megújítja az arculatához kapcsolódó hagyományait, erősíti a kollégiumi közösség együvé tartozását.
A kollégium nevelési feladatainak eredményes megoldása érdekében rendszeres kapcsolatot tart a szülőkkel, ill. a tanulók törvényes képviselőjével, szülői szervezettel, a kapcsolódó iskolákkal, társintézményekkel, szociálisan hátrányos tanuló, valamint veszélyeztetett gyermek esetében a gyermekjóléti szolgálattal, a település intézményeivel, civil szervezeteivel, szakmai közösségeivel, a kisebbségi önkormányzattal, továbbá minden olyan szervezettel, amely a kollégiumi nevelés céljainak megvalósítását elősegítheti.
szociális ellátást, biztonságot és érzelmi védettséget nyújt. Az intézmény a megfelelő pedagógiai környezet biztosításával elősegíti a diákok önszerveződése során kialakuló konfliktuskezelési technikák elsajátítását, gyakorlását.
Célunk a tanulók szocializációjának kiegyensúlyozott és egészséges fejlődésének tanulásának, a sikeres életpályára való felkészítésének segítése, személyiségének fejlesztése. Ezzel segítséget nyújtunk a sikeres társadalmi beilleszkedéshez.
A kollégium kiemelt társadalompolitikai szerepe és feladata, hogy a diákok számára biztosítsa a minőségi tudáshoz való hozzáférést, így meghatározó jelentősége van az esélyteremtés és a társadalmi mobilitás elősegítésében. A kollégiumi tanulás pedagógiai elvei, a tanulás pszichés elveinek biztosítása, az eredményes tanulás feltételeinek biztosítása, a tanulási típusok következetes alkalmazása, a tanulás feltételeinek biztosítás, a tanulási módszerek differenciált alkalmazása.
A kollégium a nevelési folyamat során a tanulói tevékenységeket csoportos és egyéni foglalkozások keretében szervezi meg. Figyelmet fordítunk a nemzeti és etnikai sajátosságokra, a sajátos nevelési igényű tanulók egyéni szükségleteire, a fogyatékkal élő tanulók egyéni problémáira. A kollégium tevékenységrendszere több elemből áll: a tanulást előkészítő, segítő tevékenység, a szabadidős és sportfoglalkozások, egyéni képességek kibontakoztatását, érdeklődését kielégítő foglalkozások rendszere. A kollégiumi foglalkozásokon hozzájárulunk a tanulók erkölcsi gyarapodásához, személyiségük gazdagodásához, kompetenciájuk fejlesztéséhez, közösségük fejlődéséhez.
A kollégium figyelmet fordít az irodalmi, képzőművészeti, zenei és vizuális képességek fejlesztésére. A cigány etnikai kisebbség kultúrájának megismerése, tiszteletben tartása része a szabadidős tevékenységnek.
A fogyatékkal élők speciális nevelést igénylő tanulók esetében az érdekképviseleti szervek megismertetése, művészeti tevékenység szervezése a feladat. A kollégiumi és csoportkirándulások alkalmat adnak a történelmi, a kulturális és természeti értékeink megismerésére. A különböző rendezvények erősítik a kollégiumi közösséget. Lehetőséget teremtünk, hogy a tanulók megismerjék a kollégium és Abaújkér környezetét, múltját és jelenét.
A kollégiumban a diákönkormányzat megjeleníti a tanulók érdekeit és szervezett keretek között képviseli azt, mely által növekszik a tanulói öntevékenység önállóság. Napjainkban a „Wesley koli” megvalósítja, hogy a gyermekek a kor igényeinek megfelelő ellátásban részesüljenek, a nevelő tanárok jó kapcsolatban vannak a diákokkal, figyelemmel kísérik fejlődésüket, maximálisan segítik az iskolai tanulmányaik sikeres befejezését. Sajátos, egyéni nevelési módszerekkel motiváljuk tanulóinkat, hogy aktívan vegyenek részt a kollégium életében.

